بوی عیدی، بوی نون، بوی کباب و ریحون
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۲۳۷۳
دریافت 11 MB
خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ مرضیه کیان: شما هم وقتی در ظرفهای نذری را باز میکنید انتظار دیدن چلو خورشت را دارید؟ حالا میخواهد این خورشت، قیمه و قورمه باشد یا گوشت و مرغ! اما در هر صورت، دیدن یک پرس کوبیده با نان سنگک و دورچینهای معروفش، در ظرفهای نذری کمی دور از انتظار است! این مدل نذری برای خودش حکایتی دارد؛ اینکه حکایت چیست و چه شد که همنمکیها تصمیم گرفتند، غذای نذری را به این شکل و سیاق و با این عطر و بو پخش کنند را محمدرضا مشهدی اینطور تعریف میکند: «از آنجایی که کباب بو دارد و بچهها دلشان میخواهد، تصمیم گرفتیم تا امسال هم مثل سال گذشته در مناطق محروم منقل به پا کنیم و بساط کباب راه بیندازیم؛ البته فرق امسال با سال گذشته در این است که برای اینکه طعم کباب بیشتر ملموس باشد و کباب کوبیده به عنوان غذای سنتی ایرانی همان حال و هوای خودش را داشته باشد، در کنار منقل کباب، تنور هم قرار میدهیم تا نان سنگک تازه دستشان بدهیم و با دورچینهای معروف کباب کوبیده مثل ریحان و گوجه و پیاز حال و هوای کبابیها را تداعی کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدرضا مشهدی مدیر مجموعه خیریه همنمک است؛ خیریهای که حدود ۱۸ ماه است از تیمی ۱۰ نفره شکل گرفته، تیمی که هر کدامشان کسب و کار دیگری دارند و همنمک را به نیت کار خیر راهاندازی کردهاند.
علت و انگیزه شکلگیری همنمک برای همه ما آشناست. همه و همه بارها آن را تجربه کردهایم و حتماً ناراحت هم شدهایم! اما تیم همنمک این داستان غمدار را به گونهای مفید جهت دادند. حالا این داستان مشترک چیست؟
داستان از جایی شروع میشود که محمدرضا مشهدی هم مثل ما در هر مجلس عروسی، دورریز غذاهای دستنخورده و خوشرنگ و عطر را میدید و حرص میخورد؛ همان غذاهایی که یا خوراک طیور میشد یا در سطلهای زباله رها میشد! غذاهایی که خیلی از نیازمندان آرزوی طعم چشیدنش را دارند! از همان جا بود که جرقه تشکیل تیمی برای جمعآوری دورریز غذای مجالس در ذهنش زده شد و با چند نفر از همفکرانِ مثل خودش این پویش را به راه انداختند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
در جریان فعالیتهای همنمک از ابتدا تا الان، اتفاقات بسیار زیادی افتاد؛ یکی از آنها بحث نذورات مردم بود و همین نذرها خیلی جاها مصرف شد، مثل جریان سیل آق قلا و سیستان و بلوچستان و زهکلوت، خدماترسانی به روستای جازموریان در جنوب کرمان، تأمین مواد ضدعفونی معابر در ایام کرونا، بستههای ارزاق، توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی در بیمارستانها و خیلی کارهای دیگر… و کاری که الان دو سال پشت سر هم، تیم همنمک همراه با فالورهای صفحه اینستاگرامش که هم به صورت مالی است و هم به صورت فیزیکی، را از چند روز مانده به عید غدیر درگیر خود کرده، همین موضوع نذر غدیر با عنوان "نان داغ، کباب داغ" است.
مشهدی میگوید: «پارسال در روستایی نزدیک کهریزک بساط کباب به پا شد و ۴۰۰۰ پرس کباب کوبیده بین نیازمندان توزیع شد، امسال هم بر اساس آماری که گرفته شد، ۶۰۰۰ پرس تدارک دیدیم. در کنار غذا حدود ۹۶۰ بسته معیشتی هم آماده شده که بین خانوارها توزیع میشود.»
تیم همنمک از حدود ۵، ۶ روز قبل از عید غدیر درگیر تدارکات "نان داغ، کباب داغ" است؛ از خرید دام که شامل یک گوساله و ۷ رأس گوسفند میشود و ذبح آنها در روز سه شنبه و چهارشنبه و آماده کردن گوشت گرفته تا به سیخ کشیدن و انتقال به چند روستای اطراف ورامین و شهریار برای عمل طبخ در روز عید غدیر!
خوشفکری و نظم؛ در اولویت کارهای همنمک
البته آنها همه چیز را حسابشده و سنجیده پیش میبرند. تیم آمار همنمک کارشان این است که از چند روز قبل، آمار نیازمندان منطقه را میگیرد و به تعدادشان بین آنها بُن توزیع میکند، تا در روز نذری هر فرد با ارائه بُن، نذری را تحویل بگیرد؛ با این کار هم نظم مراسم به خوبی رعایت میشود و هم به همه نیازمندان نذری میرسد.
آنها یک خوشفکری بزرگ دیگر هم دارند. خانوادهها با ظرف و قابلمه خودشان برای تحویل، پای بساط کباب حاضر میشوند تا هم حس و حال طعم کباب در ظرفهای خودشان بیشتر شود و هم جلوی تولید زباله به خاطر ظرفهای یکبار مصرفی که به محیط زیست برمیگردد، گرفته شود.
دنبالکنندههای صفحه اینستاگرام هم نمک، حدود ۴۱۰۰۰ نفر هستند که از این تعداد ۲۱۰۰۰ نفر پای کار هستند؛ هم به صورت مالی کمک میکنند و هم در مرحله به مرحله، کنار تیم هستند که این کار باعث میشود هم اعتمادشان بیشتر جلب شود و هم در تمام کارها سهیم میشوند.
مشهدی میگوید: «شاید اگر کسی چند بار با نیازمندان برخورد داشته باشد و مشکلاتشان را ببیند، بعد از مدتی برایش عادی شود، اما ما با گذشت این یکی دو سال فعالیت بین نیازمندان هنوز هم با دیدن صحنههایی، تحت تأثیر قرار میگیریم و تلاشمان را بیشتر میکنیم؛ مصداق آن همین زمانی است که دوستان من در تیم میگذارند؛ اول قرار بود روزی ۳ ساعت از وقتمان را در روز صرف همنمک کنیم ولی روزهای پیاپی شده که ۱۶ ساعت از شبانهروز را درگیر کارهای همنمک هستیم! البته تأثیر معنویاش را در زندگی بارها حس کردهایم.»
بدون شک حس تجربه کردن پخش غذای نذری با این شرایط، خیلی متفاوت است و همان طور که از فیلمهای سال گذشته و چهره بچهها هم دیده میشود، تجربه این حس برای آنها هم متفاوت بوده.
خوبی دیگرش این است که در دل و ذهن بچهها عید غدیر با یک خاطره شیرین ثبت میشود، روزی که بوی نان و کباب در خانههایشان پیچیده بود و صدای خنده و شادمانی از اتاقکهایشان بلند میشد. اگر قرار است که اطعام عید غدیر ثواب داشته باشد، چه کار خیری بهتر از اینکه غذایی خوب، محترمانه، به دست کسانی برسد که از لحاظ اقتصادی دستشان به جایی بند نیست؟
کد خبر 4991630 مرضیه کیانمنبع: مهر
کلیدواژه: عید غدیر خم جشن عید غدیر غذای نذری چلوکباب کمک به نیازمندان اطعام نیازمندان مناطق محروم محرومیت زدایی پروژه های محرومیت زدایی کودکان محروم ویروس کرونا سفره مهربانی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا اینفوگرافیک توییتر کاریکاتور ایالات متحده آمریکا مسکن رادیو مهر شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا عید غدیر هم نمک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار میکند.
*بخشهای جشنواره
مسابقه بزرگسالان
بخش طلاب
مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح
مسابقه طومارنویسی
پژوهش و پایاننامههای برتر دانشجویی
نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
*مسابقه بزرگسالان
شرکتکنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار میرود در این بخش مجالس با آداب و ریزهکاریهای سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیتهای فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*بخش طلاب
با عنایت به زمینههای تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پردهخوانی میتواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پردهخوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بودهاند و همواره با نقل داستانهایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامهها و ربطزدن داستانها با زندگی روزمره مردمان همعصر خود، در دل تکایا و حسینهها، از نقالی مکتبخانهای ساخته بودند.
از سویی دیگر، با عنایت به فعالیتهای تبلیغی طلاب، نقالی و پردهخوانی میتواند به عنوان ابزاری چند رسانهای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.
این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.
به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)
بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار میشود. جشنواره در این بخش با نظر هیاتانتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکتکننده است. به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه طومارنویسی
با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بینرفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصههای ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.
الف ـ سابقه و اصالت داستانها
ب ـ آداب و آیینها
ج ـ اهمیت زبانی
با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی میتواند زمینهساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*پژوهش و پایان نامههای برتر دانشجویی
تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبههای فلسفی، شیوههای اجرایی، آداب و ساختار نمایشهای ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایشهای ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایشهای ایرانی با تحولات اجتماعی و ... میتواند منجر به تولید پژوهشنامهها و مقالات متعددی شود.
در بخش پژوهش و پایاننامههای برتر، جشنواره پذیرای پایاننامههای تخصصی و میانرشتهای با موضوع نقالی و پردهخوانی در تمامی مقاطع، پژوهشها و مقالات آزاد است.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالیسازی (پرده)، همزمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پردههای سنتی و طراحیهای گرافیگی جدید، برگزار میشود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پردههای سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل میآید.
گاه شمار جشنواره:
* مهلت ارسال آثار در تمامی بخشها ۲۰ خرداد است.
* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد
* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.
*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.
* محورهای جشنواره:
۱- زنده نگهداشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله
۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله
۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی
۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی
موضوعات جشنواره:
۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»
۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفتشناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)
۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایتپذیری در زمان معاصر
* شرایط عمومی جشنواره
تکمیل و تایید فرم جشنواره به منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
هر متقاضی میتواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.
متون مورد استفاده هنرمندان و شرکتکنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)
تمامی هنرمندان میتوانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهشها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.
هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
هیاتانتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
هر شرکتکننده در صورت پذیرفتهشدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفتهشده را در جشنواره اجرا کند.
کد خبر 6099549 فریبرز دارایی